Manuele lymfedrainage en Oedeemtherapie

Manuele lymfedrainage is een bijzondere massagetechniek om overtollig, opgehoopt lymfevocht (oedeem) af te voeren naar ons lymfestelsel. Bij sommige ziektes en aandoeningen, en ook wel na bepaalde operaties, doet oedeem zich vaak voor. Oedeemtherapie bestaat naast lymfedrainage ook uit oefentherapie.

Door gebruik te maken van specifieke handgrepen kan de therapeut het vocht verplaatsen naar gebieden in het lichaam waar het lymfesysteem nog intact is, zodat het daarvandaan in de circulatie kan worden opgenomen. Ook zijn er speciale handgrepen om fibrotische verhardingen in het weefsel los te maken.

Oedeemtherapie Rotterdam

Wie mogen Oedeemtherapie toepassen?

Alleen fysiotherapeuten die speciaal zijn geschoold mogen patiënten met dergelijke oedeemgerelateerde klachten helpen. Zij beschikken over de medische kennis om manuele lymfedrainage toe te passen bij bijvoorbeeld mensen met kanker, of na een okselkliertoilet (operatie). Een verwijzing gebeurt altijd door de behandelend arts.

Wat is oedeem?

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aanvoer en afvoer van vocht. Er zijn verschillende vormen van oedeem, afhankelijk van de oorzaak. Enkele veel voorkomende vormen van oedeem zijn:

• Lymfoedeem (nadat lymfklieren verwijderd zijn door een operatie of als complicatie van bestraling)
  • Veneus oedeem (als gevolg van trombose of operatie van bloedvaten)
  • Traumatisch oedeem (na een ongeval)
  • Primair lymfoedeem
  • Lipoedeem
  • Oedeem na oncologische ingrepen
  • Secundair oedeem na andere operaties
  • Tertiair na bestralingen, chemokuur of medicijnen

Meer informatie over wat oedeemtherapie en manueel therapie voor u kunnen betekenen? Stuur een e-mail of bel meteen 010-4667952 (Bergweg) of 010-8419574 (Delfshaven) voor een afspraak.