Dry needling

Fysiotherapie met behulp van Dry needling

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur

Bij Dry needling gebruikt de therapeut een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar is specifiek gericht op zogenoemde ‘triggerpoints’, die kort gestimuleerd worden.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een verharding of knoop in een spier die naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook ‘pijn op afstand’.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijnontwijkend gedrag: U gaat ‘anders’ bewegen.
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp.
Fysiotherapie Rotterdam  triggerpoints

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval.
  • Chronisch; bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding.
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer.
  • Overbelasting en/of blessures bij sporters.
  • Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia.
  • Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling.
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte, bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk.
  • Slaaptekort.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/handtas.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren verder onderzocht op de triggerpoints  die mogelijk uw pijn veroorzaken.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Hoe voelt Dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat geeft kortdurend een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur. Wat gebeurt er daarna? U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Wat kost Dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor Dry needling hieronder. Fysiotherapeuten scholen zich in de Dry needling methode door een aantal cursussen te volgen.

• Een cursus voor de behandeling van de spieren van arm en been.
  • Een cursus voor de behandeling van de spieren rond de wervelkolom.
  • Een aanvullende cursus voor de kaakregio en de ‘hoofdpijn’ patiënt.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website: www.dryneedling.nl

Meer informatie over wat Dry needling voor u kan betekenen? Stuur een e-mail of bel meteen 010-4667952 (Bergweg) of 010-8419574 (Delfshaven) voor een afspraak.